Nelivedolla varustettu auto suoriutuu hyvin suomen talvi olosuhteissa yleensä liikkeelle lähtö ja eteen kulkemis tilanteissa, mikäli auto meinaa sutia. Jarrutus tilanteessa nelivedosta ei siltikään juuri hyötyä ole 2-vetoon verrattuna. 4-veto järjestelmään kuuluu enemmän osia kuin normaaliin etuvoiseen, kuten tyypillisesti esim: Kulmavaihde, tasauspyörästöt, jakolaatikko, 2kpl enemmän vetoniveliä ja kardaani. 4-veto tuottaa myös enemmän huolto ja korjaus kohteita kuten: kaikkien veto- ja tasuspyörästöjen öljyn vaihdot sekä enemmän hajoavia niveliä.
Keskitasauspyörästö:
Keskitasauspyörästö sallii etu- ja taka-akselin pyörintänopeus eron, jotta mahdollistetaan jatkuva neliveto ilman että auto olisi työläs ohjata asfaltti olosuhteissa. Keskitasauspyörästö sijaitsee etu- ja taka-akseliden välissä. Keskitasauspyörästön avulla voidaan myös säädellä voiman jakoa pyörille.
Erillaisia nelivetojärjestelmiä:
Torsen:
Torsen on täysin mekaaninen tasauspyörästö. Tasauspyörästön tehtävänä on huolehtia pyörien nopeuseron tasauksesta ja moottorin voiman välityksestä. Torsen pystyy jakaa moottorin tuottaman väännön akseleille siinä suhteessa kuin ne pystyvät sitä hyödyntämään, eli sutivalta renkaalta pitävälle.
Torsenin toiminta perustuu erillaisiin kierukka- ja hammaspyöriin. kierukkapyörät jakavat voiman etu- ja taka-akselin välillä ja ovat yhteydessä keskenään hammaspyörien avulla.

Viskokytkin:
Viskokytkimen toiminta perustuu etu- ja taka-akselien välisen pyörimisnopeuden eroon, eikä se tarvitse erillistä tasauspyörästöä. Kytkimen kuoren sisällä on lamelli levyjä joista joka toinen on kytketty sisääntuloakseliin ja joka toinen ulkokuoreen. Kun ulkokuoren ja sisäakselin pyörintänopeus kasvaa ja levyjen välissä oleva öljy jäykistyy ja lopulta nappaa kiinni ja molemmat alkavat pyöriä samaa nopeutta.

Haldex:
Haldex on lamellikytkin niin kuin viskokin, mutta sitä ohjataan sähköisesti. Sähköinen pumppu tuottaa myös esipaineen kytkimelle, jotta kytkeytyminen olisi nopeampaa. Haldexin ohjain yksikköön tulee tietoa auton erillaisilta antureilta jonka perusteella ohjataan esipainetta. Hydrauli pumppujen avulla tuotetaan kuitenkin lopullinen paine jolla haldex lukitetaan renkaan pyörintänopeus eroja hyödyntäen.
Kiinteä keskilukko:
Kiinteä keski lukko toimii niin että molemmat nelivedon akselit pyörivät samaa tahtia ja ovat mekaanisesti kytkettynä toisiinsa. Kun kaikki pyörät pyörivät samaa nopeutta, auton ohjaus on kankeaa ja raskasta, sekä voiman siirron osat kuluvat enemmän. Tämän takia etuakselistosta on yleensä mahdollista poistaa lukko sähköisesti tai manuaalisesti, jotta kaupunki ajelu olisi mukavampaa. Tämmöistä neliveto järjestelmää käytetään mm. joissakin maasureissa.
Tässä vielä kuvia parin nelivetojärjestelmän komponenteista:
Haldex, Volvo V70
Nelivedon ohjausyksikkö ja perän sähköinen syöttöpumppu.

Kardaaniakseli ja kulmavaihde.
Jatkuva neliveto, BMW 330xd
Perämurikka.

Jakolaatikko.
Vaihdelaatikko ja etuperä.
En olekaan aiemmin nähnyt kuvaa syöttöpumpusta. Meidän auto täytyisi vielä dieselkorjaamolle. Jokin siinä on vikana, ei nimittäin käynnisty kunnolla. Voi toki johtua ihan pakkasistakin. https://www.dieselosa.fi/dieselkorjaamo/
VastaaPoista