tiistai 19. syyskuuta 2017

Jakopään huolto


Teimme oppimis tehtävänä jakopää remontin fordin bensa moottoriin.

 Jakopää remontti aloitetaan sillä että puretaan kaikki ylimääräinen tieltä jotta itse jakopäähän päästään käsiksi.


















Jakopään puolelta irroitetaan pyörä ja sisälokasuoja, jotta kampiakselille päästään käsiksi.





Venttiilikoppa oli piti purkaa jotta nokkiin sai lukitus työkalun.






Sitten voi ottaa apulaite hihnan ja seuraavaksi irroitetaan moottorin kannake.



Ennen kannakkeen irroittamista tulee öljypojan alle laittaa tunkki tukemaan moottoria.




Sitten päästäänkin jo hyvin itse jakopäähän käsiksi. Jako pyöritetään kohdilleen ennen hihnan irroitusta.


















Nokka-akseleihin kiinnitetään lukitus työkalu, jotta jako pysyy samana ja uusi hihna on helpompi asentaa. Oikeassa kuvassa näkyy alamerkki, joka pitää myös olla kohdallaan.


Sitten vaan kiristin löysälle ja hihna irti.



Jakopään osien vaihdon yhteydessä on myös suositeltavaa uusia vesipumppu. Sitä irroittaessa jäähdytys nesteet valuvat ulos ellei niitä ole jo aikaisemmin tyhjennetty.























Uusi vesipumppu asennettuna.











Jakopää kasataan Autodatan ohjeiden avulla ja oikeilla kiristys tiukkuuksilla.
















Jakohihna laitetaan paikoilleen ja kiristin säädetään ohjeiden mukaisesti oikein.




Lukitus työkalu poistetaan ja konetta pyöräytetään vielä 2 kierrosta ja varmistetaan että jako merkinnät ovat edelleen kohdallaan. Kaikki kasataan paikalleen käänteis järjestyksessä purkamiseen nähden. Lopuksi täytyy muistaa täyttää ja ilmata jäähdytysneste järjestelmä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti