keskiviikko 20. syyskuuta 2017

Automaattivaihteistot.

Perinteinen automaattivaihteisto:

Perinteiseen automaattivaihteistoon kuuluu momentin muunnin, turbiinipyörä, planeettavaihteistot ja hydrauliikka piiri. Moottorilta tuleva voima siirtyy momentinmuuntimen kautta turbiinipyörälle, mikä pyörittää taas planeettapyörästöä. Hydraulinen piiri kytkee vaihteet päälle. Nykyajan vaihteistot sopeutuvat kuljettajan ajotyyliin.


DSG-vaihteisto:

DSG-vaihteisto käyttää kaksois kytkin rakennetta, eli joka toiselle vaihteelle on omat kytkimensä. Tämä mahdollistaa sen, että laatikossa on aina kaksi vaihdetta samaan aikaan päällä. Auton anturi tietojen perusteella DSG osaa ennakoida seuraavan vaihteen joten vaihto on erittäin sulava. DSG-vaihteisto ei tarvitse momentinmuunninta, jonka seurauksena suorituskyky kasvaa ja polttoaineen kulutus vähenee


CVT-vaihteisto:

CVT-vaihteisto toimii portaattomasti kiilahihnavariaattorin avulla. Variaattorin kiilahihna on kahden kartion välissä joiden etäisyys toisiinsa on muutettavissa. Näitä kartioita liikuttaessa hihnan etäisyys vaihtelee ja välitys muuttuu.


Vaihdevalitsimen kirjainten tarkoitus:

P:  Parkki vaihde
R:  Peruutus vaihde
N:  Vapaa
D:  Ajo vaihde
S:  Sport, urheilulliseen ajotyyliin sopiva ajovaihde


Momentinmuunnin:

Momentinmuunnin säätää moottorin voimaa vaihteistolle sopivammaksi kytkimen tavoin. Toimiessaan momentinmuunnin alkaa luistaa ja voima välittyy hydrauliikalla muuntimen pumppupyörältä turbiinipyörälle jolloin vääntömomentti myös kasvaa. Kun turbiinipyörän pyörintänopeus saavuttaa pumppupyörän nopeuden muodostuu mekaaninen yhteys momentinmuuntimen läpi vaihteistoon ja momentinmuunnin lukittuu kiinteäksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti