sunnuntai 28. toukokuuta 2017

Kaksoismassavauhtipyörä


Vauhtipyörän tarkoitus on helpottaa ja tasoittaa moottorin käyntiä suuren massan avulla sekä toimia kytkimelle kitkapintana. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu sisemmästä ja ulommasta osasta, sekä voimia välittävistä jousista. Kaksoismassavauhtipyörän tarkoitus on eristää kampiakselin ja voimansiirron värinät toisistaan. Tämän ansiosta moottoria voidaan käyttää pienemmillä kierroksilla ja vaihteiden välitys-suhdetta kasvattaa polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi.

Tyypillisiä kaksoismassavauhtipyörän oireita ovat aluksi tyhjäkäynnillä kuuluva kolina/rohina mikä voimistuu ajanmyötä hieman. Myös pienilläkierroksilla moottoria kurmittaessa tärinä saattaa voimistua, esim liikkeelle lähdössä.

Jotkut ovat vaihtaneet rikkinäisen kasoisvauhtipyörän tilalle kiinteän vauhtipyörän, mutta se taas heikentää hidasajomukavuuksia kovemmalla "jyrinällä" tai  tärinällä. Joissain tapauksissa on jouduttu myös muuttamaan kampiakselin värinänvaimenninta joka sijaitsee kampiakselin hihnapyörän yhteydessä. Vääränlainen kampiakselin vääntövärinä voi johtaa jopa akselin katkeamiseen. kaksoismassavauhtipyörälle tarkoitettu vaihdelaatikkokin saattaa joutua koville kiinteän pyörän kanssa.

Mikäli vaihteisto on irroitettu, voi kaksoismassavauhtipyörän kunnon tarkastaa pyörittelemällä vauhtipyörän ulompaa massaa ääriasentoihin. Jousien välyksen voi mitata vaikka vauhtipyörän hammaskehästä valmistajan ohjearvojen mukaan. Vauhtipyörien massojen välillä ei myöskään saa olla liikaa poikittais klappia. Vauhtipyörä kuuluu asentaa moottoriin samassa asennossa kuin irroittaessa koska se on tasapainoitettu kampiakselin kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti